Nouveau Pays

Speciale zomer 2023 aanbieding!

Verslag van Bas Roggeveen april 2013

Verslag  van Bas & Jannet Thomas&Lucas 20 tot 27 April 2013.

We schrijven 20 April 2013 03.00 uur als de wekker afgaat. De auto hebben we de dag ervoor al ingeladen en kunnen eigenlijk zo vertrekken.

Het voordeel van zelf een bus hebben is, dat je niet hoeft te bezuinigen wat en welke spullen je mee gaat nemen. Alles past er mooi in.

Nadat we de kinderen geïnstalleerd hebben en de koffie klaar is, gaan we op weg. Het is inmiddels 03.30 uur geworden en vol frisse moet gaan we op weg. Na een voorspoedige reis,arriveren we precies 12 uur later aan op de Rue des Balmes. En Yvonne komt gelijk naar buiten om ons te begroeten. Peter was er nog niet, maar nadat we met Yvonne het huisje bekeken hebben en ik de spullen uit de bus aan het halen ben, komt ook Peter thuis. En kunnen we kennis maken.

Zo rond 19.00 uur,nadat we lekker opgefrist zijn en lekker op het dakterras zitten,wordt ons welkomstdiner opgediend .Een heerlijke Indonesisch gerecht met een lekker lokaal wijntje. Wat wil een mens nog meer na een lange reis.

Onze eerste indrukken van het huisje zijn goed en na een goede nachtrust kunnen we de tuin bekijken. En ik natuurlijk de rivier. Die stroomt behoorlijk hard maar ga toch met de boot en de fishfinder de rivier op om even te kijken of ik wat interessants zie. En om gelijk een emmer gekookte duivenvoer met hennep te voeren.  Om de rest van de dag aan het gezin te besteden. Ze zijn tenslotte niet voor niets mee gegaan.

Maandagochtend heb ik weer gevoerd en hebben eerst lekker ontbeten met een heerlijke Franse croissants en stokbrood van de bakker op de hoek. Daarna ben ik rustig de spullen aan het opbouwen gegaan om `s middags te gaan vissen. De rivier is weer iets rustiger geworden dan de vorige dag en vol goede moed ga ik de hengel uitvaren. Maar dat valt toch een beetje tegen. Want de rivier stroomt toch harder dan dat je ziet. Maar na verschillende pogingen is het dan toch gelukt om 3 hengels in te leggen.

Gelukkig heb ik een paar verslagen gelezen en heb het een en ander voorbereid. Heb eerst eens heel zwaar lood aangeschaft (224 gr) en heb grote zoete boilies voor de vissen bij me. Vismeel boilies trekken veel Meerval aan, en aangezien ik daar niet op zit te wachten, heb ik alleen zoet mee genomen.

Om 00.30 uur heb ik nog steeds geen visje gezien en hou het ook maar voor gezien, en kruip lekker bij de vrouw in bed. De volgende avond ben ik weer van de partij. Ditmaal ga ik het een nacht proberen. Heb mijn stretcher nu maar op de stijger gezet en ben van plan om strak achter mijn hengels te slapen. Lig namelijk met een hengel tegen een gezonken boot aan en vlak bij een takkenjungle en ben bang dat ik anders te laat ben als ik in mijn tentje ga liggen. De tent staat namelijk een laag hoger in de tuin. En het is ook geen verkeerde beslissing zou later blijken.

Zo rond 22.30 uur kruip ik lekker in de zak en val gelijk in slaap. Als ik om 23.30 uur wakker wordt van een paar piepen op mijn linker hengel. Vlug stap ik uit bed en zie de top steeds verder buigen tot er een volledige run ontstaat. Nu pak ik de hengel op en draai strak als de vis gelijk een run naar het midden neemt. Snel trek ik mijn laarzen en mijn zwemvest aan en stap in de boot. Rustig vaar ik naar de vis toe en voel mijn lijn een tweetal keer achter iets vandaan springen. Als ik boven de vis ben begint de dril pas echt,want de vis neemt me 10 minuten probleemloos met boot en al mee tegen de stroming in. Maar dan begint zijn krachten af te nemen en zie ik in het licht van de volle maan, een grote gele schim in het water.  Na een paar pogingen lukt het me de vis te scheppen.

Als ik in het schepnet kijk zie ik een grote spiegel liggen en denk “zo dat is best een grote vis”. Vlug brand ik de voorslag door en leg mijn hengel in de boot,daarna maak ik het net los en leg de steel ook weg. Dan rol ik het net op en probeer de vis in de boot te tillen op de onthaakmat. Maar dat valt toch tegen,want de vis is zwaarder dan ik dacht. Maar na de tweede poging lukt het. Dan kijk ik om me heen en denk “waar ben ik”want tijdens de dril en schepmoment ben ik ongemerkt de stijger voobij gedreven. En kan ook niet zo een twee drie zien waar het is. Tot overmaat van ramp is de accu ook nog leeg van de elektromotor . Even slaat de paniek toe, maar gelukkig staan er aan de overkant van de stijger hoge bomen en weet ik ongeveer waar het is. TIP: doe een lamp aan op de stijger dan weet je waar je moet wezen. Maar met de roeispanen kom ik toch nog probleemloos bij de stijger aan.

Nu komt het lastige gedeelte, de boot aan leggen,spullen op de stijger en dan met de vis naar boven. Maar na een aantal zweetminuten lukt het om alles veilig boven te brengen en kan ik voor het eerst de vis bewonderen.

Wat een pracht van een vis. Dit zou mijn PB wel eens kunnen wezen. De haak zit muurvast in de harde onderlip en met een tangetje lukt het om die zonder veel schade aan te richten te verwijderen. Daarna pak ik een grote bewaarzak en hang de vis weg om de volgende morgen als het licht is te wegen en foto`s te maken. Sms nog even naar Jannet dat ze vroeg op moet staan om te helpen.

Als ik een uur later weer de hengel opgetuigt en ingevaren heb,kan ik niet direct slapen en ga geregeld even kijken of de vis nog goed hangt. Als ik na een paar doezel uurtjes ook nog een tweede run krijg op de zelfde hengel,en een mooie schub vang,kan mijn week al niet meer stuk.

Als Jannet om 06.30 komt assisteren bij de weging van de vissen ben ik opgelucht dat alles goed is gegaan met twee vissen in bewaarzakken. Als de spullen klaar staan en de klok op nul is gezet,haal ik eerst de schub tevoorschijn. Deze vis weegt precies 28 pond.

Als deze vis weer in het water is en met krachtige slagen wegzwemt,is de spiegel aan de beurt. Deze is van een zwaarder kaliber. De naald schiet door naar de 20 kilo om uiteindelijk net niet de 40 pond te halen. 39,8 pond EEN PB VOOR MIJ. Super gaaf. De eerste vis van de rivier de lot en gelijk een PB. Wie had het kunnen dromen. Ik niet in ieder geval. Nadat we een aantal foto`s hebben genomen gaat de vis weer terug in het water waar ze thuis hoort. Als je op adem en kracht is,zwemt ze met een ferme staartslag weg.

De volgende avond ben ik weer aanwezig op de stek en ga het weer voor een nachtje proberen. En om een lang verhaal kort te houden. Die nacht vang ik drie schubjes van 7.2 &3,8 & 7,3 kilo en ook nog twee Barbelen. Daarna heb ik de volgende nacht ook nog gevist en heb nog een schub van 10,4 kilo gevangen en daarna is het gebeurd met de vistijd en doen we nog wat leuke dingen met het gezin en gaan we vrijdag inpakken ,want we willen vrijdag nacht de terugreis aanvaarden.

Nog eenmaal krijgen we een fantastische maaltijd van Peter en Yvonne opgediend en kijken terug op een heerlijke vakantie bij twee super mensen. Hartelijk bedankt Peter en Yvonne en tot de volgende keer.

Vriendelijke groet Bas & Jannet Thomas&Lucas

Ga op visvakantie

Bekijk beschikbaarheid en prijzen

Roeien Varen Bootje Meren Water Vakantiehuis Aan Water Grote Tuin 6 Personen Nouveau Pays

Visverslagen

Heb je genoten van jouw verblijf in onze Gîte / vakantiewoning aan de prachtige rivier de Lot?

Als jij een ervaring hebt die je graag met ons wilt delen, stuur dan jouw verslag naar ons op. Wie weet wordt jouw verhaal binnenkort wel op onze website gepubliceerd! We zijn erg benieuwd naar jouw feedback en ervaringen.